«Одні пасажири виходять і дякують, інші − …»: як воно, понад сорок років бути водієм тролейбуса у Львові

Роман Запотоцький – водій тролейбуса з неабияким стажем. Чоловіку 64 роки, з яких 42 він провів за кермом «рогатого»
 |  Роксолана Лещук   943  

Він щасливий сім`янин: має 2 дітей і 2 онуків. А ще – керує тролейбусом №2, який курсує за маршрутом Університет − вул. Академіка Підстригача і охоплює 16 зупинок.

Починав працювати заради того, аби отримати житло, … але життя закрутилось так, що працюю й до сьогодні. Щоправда, з кожним днем стає все гірше: нових тролейбусів немає, їздить одне «старйо». Сподіваюся, що найближчим часом отримаємо нові тролейбуси. Нещодавно чув про таке. На цьому тролейбусі їжджу близько 7 років. Привезли його в Україну уже вживаним з Чехословаччини (історична країна в Центральній Європі, що існувала в 1918-1992. Складалася з двох республік − Чехії та Словаччини). Найдовше працював на маршруті №5. Рідні просять, аби найшвидше звільнявся, адже працююю у постійній напрузі.

 Про робочий режим

Прокидаюсь о 4 год. О 5 год розвозять нас із Сихова автобусом на роботу. Працюю до 15-16 години, а потім починається друга зміна – з 16 год до 00 год. 00:50 год автобус розвозить всіх додому. У нас є 2 автобуси, що їдуть на Топольну і 2 курсують на Сихів.  Коли працюю у першу зміну, то о  01:30 год опиняюсь вдома. 4 дні працюю у першу зміну, потім вихідний, і 4 дні у другу.

«Якщо у Львові курсує 50 тролейбусів, то вже добре. Всі дуже давні, часто ламаються»

Буває так, що  тільки-но виїдуть з парку, а в дорозі вже ламаються.

А що найчастіше ламається?

-Все: то гідравліка керма, то компресори, все воно нагрівається. Часом набереш повний салон пасажирів, а він (тролейбус) візьме і стане, а квитки ж повертати не можна, бо вони вже закомпостовані. То або пересаджуй людей в інший тролейбус, або відправляй в управління, щоб повернули вартість проїзду. Отак-от… .

Про ситуації на дорозі

От нещодавно один тролейбус замотався у проводи, інші тролейбуси не могли проїхати, тому і я стояв позаду нього.  Зупинився так, що легкові автомобілі могли проїхати повз, але якійсь молодій жінці усе-таки це не вдалося зробити. Позагинала собі двері і втекла.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Найкращий двірник Львова про життя, роботу та «дядька-екскаватора»

Про молоде покоління, яке приходить на роботу

Набрали близько 10-ти людей, але вони ще не починали навчання. Курс навчання триває 6 місяців: 2 місяці − теоретичне навчання, 2 місяці − навчають водінню тролейбусом, а ще 2 − стажуєшся на маршруті із водієм, їздиш разом із ним. Потім складаєш іспити:  внутрішні і в ДАІ. З цих курсів виходиш із 3 класом, через кілька років, якщо не створюєш аварійних ситуацій і маєш добрий досвід, складаєш іспити для 2 класу, а згодом – для 1. Я маю вже 1 клас і надбавку до зарплати. Часто маємо перевірки. Коли візьму когось до себе в кабіну, то можуть забрати клас. Також ми щороку проходимо тести. Якщо не здав, то не допускають до роботи. Стільки років пропрацював, знаю все від А до Я, а от «по-научному» − то інше.

Про водіїв легкових автомобілів

Нас хоча б ще навчають, а ті – взагалі водити не вміють і правил руху не знають (сміється). Часто створюють аварійні ситуації на рівному місці. То кут зріже, то десь всунеться перед тобою.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як Оксана Чепурна відроджує Львівську кахлярню 19 століття

 «Пасажирам не догодиш, на дорогах − суцільні затори»

Навіть вчора… Затор від вул. Наукової. Коли заїдеш в кишеню (жаргон водіїв автотранспорту), то тебе вже ніхто не випустить. Стою у черзі, не доїхавши до зупинки. Два пенсіонери причепились: чому я не заїхав на зупинку? А я пояснюю, що коли заїду, то мене вже ніхто звідти не випустить. І як їм доступно пояснити?

Людям ніколи не догодиш. Одні пасажири виходять і дякують, інші − … .

Усі фото автора публікації.