Велосипед від людини, яка придумала запал до авіаційних бомб, PONTIAC і навіть автівка поліції США початку 90-тих

У Львові в ангарі старого трамвайного депо на перехресті вулиць Сахарова та Вітовського почала роботу виставка «Ретро гараж», присвячена 125-річчю історичного музею. Як зазначають організатори, виставка закладає початок музею історії «Науки і техніки»
   Ольга Стоноженко   617  

Планується, що у майбутньому частина виставки увійде до постійної експозиції Музею. Відвідувачі можуть оглянути ретро-автомобілі, мотоцикли та велосипеди, які надали приватні колекціонери Андрій Гладун та Тараса Майба.

Перший велосипед у колекції, фото Ольга Стоноженко

«Колекцію велосипедів Андрій почав збирати з екземпляру, який йому за символічну плату продав сусід, – розповідає один з організаторів виставки, колекціонер Любомир Полюга. – Найбільше, що зацікавило – дерев’яні колеса. На знахідку приходили подивитись родичі, друзі, знайомі. Так захоплення переросло у колекціонування. За три роки вдалось зібрати більше 45 велосипедів – це тільки ті, які можна експонувати, ще кілька зараз в доробці. В колекції є і мотоцикли 20-х, 30-х років: Harley, NSU, DKW. Але тут мало місця, щоб показати все. А ми маємо насправді унікальні експонати. Наприклад, минулого року на авторинку Кривчиці ми робили виставку, на яку приїздили гості з Польщі, щоб побачити унікальний велосипед. Військовий інженер, який придумав запал для авіаційних бомб, з Любліну отримав патент на виготовлення велосипедів. Виробництво працювало у 1938-1939 роках і було перерване через війну. У поляків є лише один велосипед цієї марки, а в нашій колекції – два».

Колекціонер Любомир Полюга

На сьогодні експозицію можна назвати виставкою, однак, як зізнається Любомир колекціонери мріють про створення повноцінного музею, де біля кожного ескспонату буде міститись інформаційна табличка. Бо зараз нема можливості розповісти про всі унікальні речі. Відвідувачі зможуть дізнатись не тільки про історію велопрому, а й доторкнутись до важливої сторінки історії міста. Головне – виділити територію, а зі створенням музею допоможуть волонтери та меценати.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Електрозалежні: чому львів’яни пересідають на електромобілі?

Непомітний на перший погляд чорний велосипед, або як кажуть львів’яни «ровер» (за назвою одноіменного підприємства) – перший, виготовлений на секретному заводі у Львові. Після завершення Другої світової війни на території цеху «Полірон» «розпаковували» привезені з Європи трофейні заводи. Колекціонери з’ясували, що велосипед був одним з п’яти виготовлених до святкування річниці Жовтневої революції на обладнанні невідомого німецького заводу. Він отримав назву «Львів» та не має серійного номеру. Це був прототип велосипеда, який називався В–14, серійне виробництво якого було передане в бляхарську майстерню на Городоцьку. З неї в 1948 році виріс львівський велосипедний завод.

Ще один цікавий екземпляр – дерев’яний велосипед, виготовлений на початку ХХ ст. В 1914-1915 році, коли тривали бої у Карпатах, до Австро-Угорської імперії приєдналась кайзерівська Німеччина. Офіцери та інженери були на поселенні у місцевих. Вдалось з’ясувати, що ровер виготовив німецький інженер для дітей власника, щоб віддячити за гостинність. Виріб має рухливий руль, колеса та чудово зберігся до наших днів.

Дерев’яний велосипед, виготовлений на початку ХХ ст.

«Оцей зелений ми називаємо «Космольот», – говорить Любомир. – Велосипед визначається так: є колеса, ланцюг, зірка (привід) і має рухатися за допомогою людських м’язів. І всі ці ознаки експонат має. Щоправда, не вдалось дізнатись хто, коли і для чого його виготовив: можливо для дитсадка або якоїсь виставки. Однак, знаємо, що аналогів він не має».

Цей велосипед колекціонери називають «Космольот». Досі не вдалось дізнатись хто, коли і для чого його виготовив.

Є в колекції велосипед XIX століття, виготовлений в Італії. На ньому стоїть підпис майстра, але, на жаль, не позначений рік виготовлення. Цікаво, що на архівних знімках сім’ї Романових молодший син сидить на такому ж конику.

На архівних знімках сім’ї Романових молодший син сидить на такому ж конику.

PONTIAC (США) – великий автомобіль великого розміру, представник моделі великих американських легковиків (фактично належить до бізнес-класу), які випускались саме в період їхнього становлення та розвитку. Модель третьої генерації 1972 року випуску конкурувала з автомобілями Dodge Monaco та Mercury Marquis в сегменті автомобілів середнього цінового діапазону. Іншими словами – бізнес-клас. Аналогічна модель була використана в радянському детективі-бойовику за мотивами роману Джеймса Х. Чейза «Весь світ в кишені» (1959).

PONTIAC (США) – великий автомобіль великого розміру, представник моделі великих американських легковиків (фактично належить до бізнес-класу). Аналогічна модель була використана в радянському детективі-бойовику за мотивами роману Джеймса Х. Чейза «Весь світ в кишені» (1959).

А це представник легендарної моделі Chevrolet Caprice, яка стояла на озброєнні багатьох відділів поліції США. Автомобіль використовувався патрульною службою поліції на трасі, має навіть сліди від куль. Під капотом двигун V8 об’ємом 4,4 л, тому є недорогою, але дуже надійною для погоні машиною. Модель є варіантом 1986 року третьої генерації моделі, яка випускалась 1977-1990 роках. Вважається вже зменшеною моделлю у порівнянні зі справжніми «американськими дредноутами» 1977 років. Однак, її габарити надають цій моделі вигляд останнього американського «динозавра».

Це представник легендарної моделі Chevrolet Caprice, яка стояла на озброєнні багатьох відділів поліції США. Дуже надійна для погоні машина. Модель є варіантом 1986 року.

Представник легендарної люксової моделі DeVille марки Cadillac, яка випускалась майже півстоліття, з 1958 до 2005 років. Варіант 1970 року в синьому кольорі виділяв цю модель та робив її дуже популярною. Модель була свіченням високого статусу її власника: успішного бізнесмена, магната, голлівудської зірки.

Легендарна люксова модель DeVille марки Cadillac, яка випускалась майже півстоліття, з 1958 до 2005 років. Варіант 1970 року в синьому кольорі виділяв цю модель та робив її дуже популярною.

Зазначимо, місце для експозиції вибране невипадково. Наприкінці XIX століття на перехресті сучасних вулиць Вітовського, Героїв Небесної сотні та Сахарова побудували першу львівську електростанцію і перше депо електричного трамвая. Сьогодні ця пам’ятка промислової архітектури і історії інфраструктури міста була занедбана і використовувалася лише частково Службою колії «Львівелектротрансу». Паралельно навколо неї велись суперечки, однак зараз керівництво Львівського історичного музею розпочало втілювати в життя давню мрію – сучасний музей техніки, який би мав відкритися на території пам’ятки.

Усі фото – Ольга Стоноженко.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Директору львівського Музею іграшок позаздрив би сам Святий Миколай. Унікальна колекція Павла Морозовського становить більш ніж дві тисячі іграшок минулого сторіччя.