Електрозалежні: чому львів’яни пересідають на електромобілі?

Кожного дня у Львові реєструють один електрокар. Загалом у місті – близько півтори тисячі таких автівок
   Орест Дрималовський   3133  

Фото: Орест Дрималовський

Попит на машини, яким не потрібне пальне, невпинно зростає. Лише в порівнянні з минулим роком їх кількість в Україні збільшилась на 60%. Чому львів’яни пересідають на електромобілі, які моделі обирають та як економлять – дізнавалась «Львівська газета».

«Коли ми привезли першу Tesla в Україну, нам казали: ви божевільні»

Львів’яни Олена Артеменко і Назар Шимоне-Давида – перші власники електромобіля Tesla в Україні. Подружжя вирішило придбати інноваційний американський електрокар ще у 2013 році. На замовлення довелось чекати півроку. Кажуть, їхня Tesla мала стати дзвінком, що змусить українців нарешті задуматись: електрокари – не далеке майбутнє, це реальність.

«Ми привезли Tesla Model S на початку 2014-го – далеко не найсприятливіший час, – розповідає Олена Артеменко. – У нас було кілька проектів, пов’язаних з Майданом, і ми сумнівались, чи варто привозити авто в Україну. Але порадились і вирішили: це найкраще, що можна зробити для держави в цей конкретний момент. Електромобіль повинен змінити свідомість людей, змушує задуматись про альтернативні джерела енергії, посилює нашу енергетичну незалежність».

З купівлею електрокара до Олени і Назара була прикута особлива увага. «Нас постійно засипали запитаннями. Нащо ви це зробили? Як ця машина їздитиме по українських дорогах? Де ви збираєтесь її заряджати? У нас же немає інфраструктури! Ви божевільні! – продовжує з усмішкою Олена. – Але ми знали, що ситуація дуже скоро має змінитись. Українці – голодний народ щодо інновацій. Ми купуємо в кредит нові «айфони» і круті комп’ютери, цікавимось усім, що тільки-но вийшло у світі. Тож електромобіль не міг залишитись непоміченим».

Назар Шимоне-Давида і Олена Артеменко — перші власники електромобіля Tesla в Україні

Відтоді минуло 5 років. Сьогодні в Україні налічується близько 10 тисяч електрокарів і їхня кількість постійно зростає. Цього року ввезення електромобілів було звільнено від усіх податків, а ціни на авто суттєво впали.

«Пересівши на електромобіль, ми відразу відчули на собі його переваги, – каже Олена. – Він набагато зручніший в керуванні, швидший, краще реагує на ситуацію на дорозі. У Tesla є найпросунутіша версія автопілоту, а також це найбезпечніший автомобіль з усіх можливих. Немає важкого двигуна, який в’їжджає всередину салону при фронтальному зіткненні. Це рамний автомобіль з надзвичайно міцною основою, який при перевертанні чи зіткненні не складеться в «гармошку». До речі, найбезпечніше місце в Tesla – це багажник. В ньому часто встановлюють місця для дітей голлівудські зірки. Правда, діти під час їзди змушені дивитись назад».

Аби розвивати інфраструктуру для електромобілів, Олена і Назар запустили проект Go To-U – платформу із зарядними пристроями, що зараз налічує 9 тисяч «зарядок» в Україні, по всій Європі, а також Грузії, Казахстані і Таїланді.

«Ми переконали багатьох власників готелів, ресторанів, банків, розважальних комплексів встановлювати себе у зарядні станції, аби їхні клієнти заряджались безкоштовно, – розповідає Олена Артеменко. – Закладу це коштує копійки, натомість водій завжди задоволений. Навіть якщо йому це не надто необхідно. Більшість «заряджається» вдома або ж в офісі».

Заряджати електромобіль можна і від 220 вольт. За 8 годин машина зарядиться на 100 кілометрів. Цього достатньо, аби протягом дня їздити по місту.

«Коли їдеш на Tesla – а це престижна машина, яка може коштувати 100 тисяч доларів – тобі не соромно дивитись людям в очі, – розповідає Назар Шимоне-Давида. – Це екологічний автомобіль для інноваційних людей. Мене інколи запитують: а можна затемнити скло? Я кажу, ви сядете в Tesla і не захочете, щоб вікна були затемнені. Заможні люди звикли відгороджуватись від суспільства у своїх Panamera чи Mercedes. Якщо ти на електромобілі, на тебе дивляться зовсім по-іншому».

За словами Назара, електромобілі Tesla доступні переважно для заможних людей. Вживані – для верхнього середнього класу. Нова Tesla коштує 85-140 тисяч доларів, з пробігом – 55-70 тисяч. Назар і Олена згодом пересіли на бюджетніший Nissan Leaf. Зараз чекають на Tesla Model 3, яку продаватимуть в Європі з травня 2019 року. За попередньою інформацією, її можна буде придбати за 35-45 тисяч «зелених».

«Проїхав на одній «зарядці» 142 кілометри. Це – рекорд»

Іван – програміст. Ліля – HR-менеджер в одній з місцевих ІТ-компаній. Свій перший електромобіль – Nissan Leaf – пара придбала у січні цього року.

«Раніше я їздила на автомобілі з бензиновим двигуном, – розповідає Ліля. – В тиждень витрачала приблизно 800 гривень тільки на пальне. Це при тому, що їздила доволі небагато. Зараз навіть не знаю, скільки коштує бензин. Електромобіль – це суттєва економія».

Ідея придбати електрокар виникла в Івана. «Тема автомобілів з електродвигуном цікавила мене давно, – каже хлопець. – Це щось цілковито нове, прогресивне, інноваційне. Це майбутнє, яке вже стає реальністю. Я захотів Tesla. І досі, по правді кажучи, хочу (усміхається – О. Д.). Але вирішили почати з чогось дешевшого. Купили вживаний Nissan Leaf 2016-го року випуску. Обійшовся він нам у 22 тисячі доларів. На жаль, в Україні офіційно не продається і не обслуговується».

Серед головних переваг свого електрокара Іван і Ліля називають економність і екологічність. Фото: Орест Дрималовський

Гарантія на батарею цього електромобіля – 8 років. Якщо за цей час її заряд падає нижче 75%, то компанія безкоштовно проводить заміну. Більшість українських власників Nissan Leaf такої можливості позбавлені.

«Якщо порівнювати електрокар з автомобілем, який їздить на двигуні внутрішнього згоряння, то різниця суттєва, – продовжує Ліля. Шість років до придбання електромобіля вона керувала Nissan Micra. – По-перше, їздити значно легше, зручніше. Це інформативне авто. Вираховує залишкову відстань, повідомляє про заряд батареї. По-друге, цей автомобіль не шкодить навколишньому середовищу. Для нас це надзвичайно важливо. Звісно, це ще й економія. Вночі заряджаємо машину від звичайної розетки на 220 вольт. Живемо на другому поверсі, тому достатньо просто ввімкнути «переноску». А також заряджаємо на безкоштовних зарядних станціях від Go To-U – коли йдемо за покупками чи дивимось фільм у кінотеатрі. Їх у Львові близько двадцяти».

Відстань, яку може проїхати електромобіль на повному заряді, залежить від багатьох факторів: стан батареї, температура повітря, кількість пасажирів в салоні, манера їзди. Оптимальна швидкість – 70-90 кілометрів за годину. «Кілька місяців тому їхав з Тернополя до Львова, – розповідає Іван. – В автомобілі нас було троє, слухали музику, працював кондиціонер. У Львові падав дощ – вмикали склоочисники. Це все з’їдає заряд. Доїхали цілком успішно і навіть трохи поїздили по Львову. Поки не зупинились посеред дороги. Загалом вийшло 142 кілометри. Це наразі рекорд».

Nissan Leaf – насамперед міське авто. Фото: Орест Дрималовський

Купуючи електромобіль, Іван і Ліля були свідомі того, що Nissan Leaf – насамперед міське авто. Під час довгих подорожей прийдеться враховувати час на тривалі зупинки для заряджання, а також прораховувати відстань до найближчих зарядних пристроїв. «Це для людей зі сталевими нервами, – каже Іван. – Навіть якщо їхати в Карпати, доведеться витратити цілий день. Але для пересування в межах Львова такий електромобіль підходить ідеально».

«В Україні десять тисяч електромобілів, у Польщі – чотири тисячі»

Андрію Сітарчуку – 26. З електромобілями його звела робота – працює в українсько-норвезькій компанії Carpoint Electric, що продає європейські авто. Тож його першою службовою машиною стала електрична Kia Soul.

«На цій машині я їздив півроку, – розповідає Андрій. – Встановив вдома двохзонний лічильник і заряджався за нічним тарифом. З 11 вечора до 7 ранку тарифікація за електроенергію здійснюється зі знижкою у 50%. В середньому електромобіль споживає 15 кіловат на 100 кілометрів. За моїми підрахунками, це 24 гривні. За нічною знижкою – 12 гривень. Економно, правда?»

Електрозаряду Chevrolet Volt вистачає на 100 кілометрів – цілком достатньо, аби щодня їздити по місту

Пізніше Андрій придбав перше власне авто – плагін-гібридний Chevrolet Volt. Це автомобіль, який має і електродвигун, і двигун внутрішнього згоряння. Хлопцю часто доводиться їздити на далекі відстані, а мережа зарядних станцій в Україні ще не розвинена на належному рівні. Тому плагін-гібрид для нього є найоптимальнішим варіантом. Електрозаряду вистачає на 100 кілометрів – цілком достатньо, аби щодня їздити по місту. Далі можна перемкнутись на бензин.

«Нещодавно їздили з дівчиною у Польщу, – продовжує Андрій. – Знайшли гарний готель в тридцяти кілометрах від кордону. Зі Львова виїжджав на електриці. На трасі перемкнувся на бензиновий двигун. Потім – знову на електричний. В одну сторону витратив 2 літри пального. В Польщі пересувались на електриці. Повертались до Львова за попередньою схемою. Загалом намотав 380 кілометрів, а витратив не більше 4 літрів бензину».

Андрія Сітарчука з електромобілями звела робота

За словами Андрія Сітарчука, з кожним роком електрокари ставатимуть доступнішими. Такі авто значно простіші у своїй будові, ніж інші автомобілі. Мінімум деталей, практично вічні електродвигуни, відсутність дорогого технічного обслуговування, економність і екологічність привертатимуть увагу все ширшої аудиторії.

Усі водії наголошують: електрокари купують не лише через їх економність. Аби зекономити, можна купити авто за 2 тисячі доларів на «бляхах». Найважливіше в електрокарі – значно краща якість їзди, його екологічність та інноваційність. Як не дивно, в Україні зацікавлення інноваціями відчувається значно сильніше, ніж у сусідніх країнах. Якщо нашими дорогами курсує вже понад 10 тисяч електрокарів (не рахуючи плагін-гібридів!), то у Польщі – лише чотири тисячі. Не зважаючи на низьку платіжну спроможність і нестабільну ситуацію в державі, українці продовжують купувати квиток у майбутнє.