Бенкет на 2 тисячі, а платять «двадцятку»: як у Львові минула акція «Відкритий чек»

Ініціатива довіри до відвідувачів львівських ресторанів виявилась збитковою. Акцію припинили раніше, ніж планувалось
   Орест Дрималовський   11893  

Фото: Орест Дрималовський

Тест на довіру Львів не пройшов. Навколо цієї гучної фрази розгорілись гарячі дискусії у соцмережах та мас-медіа. Львів’яни і гості міста активно приєднались до акції «Відкритий чек», в рамках якої мали змогу оплачувати замовлення, як вважають за потрібне. Чи то погана поінформованість або ж низка інших причин довели до того, що акцію довелось припинити вже по обіді. Гості розраховувались зовсім не так, як того очікували у закладах. Хто не пройшов тест на довіру – відвідувачі чи ресторатори – дізнавалась «Львівська газета».

«Наїлись досхочу, все смачно, заплатили 70% від загальної суми»

У «Ресторації Бачевських» – традиційна черга. Відвідувачі вже при вході запитують, чи справді у закладі діє акція «Відкритий чек». Чимало з них, чекаючи свого місця, уважно розглядають на телефонному екрані список ресторанів, що приєднались до ініціативи. Загалом відкритий чек запропонували своїм гостям близько тридцяти місцевих закладів. Акція відбувається у перший день Бієнале довіри.

«Ми хочемо відновити взаємну довіру, якої зараз так бракує, – розповідає адміністратор «Ресторації Бачевських» Володимир Живиляк. – Суть акції дуже проста: гість приходить в ресторан, отримує меню, робить замовлення, а коли йому приносять рахунок, він не зобов’язаний платити стільки, скільки там написано. Своєю оплатою він оцінює нашу кухню, обслуговування, загалом наш заклад. Це жест довіри до наших гостей».

Однак вже вранці стало зрозуміло, що добродушна акція повертає не в те русло. Гості часто не платять й половини зазначеної суми у чеку.

Фото: Орест Дрималовський

«Ми, звісно, пояснюємо, що оплата гостей – це показник нашої роботи, – продовжує адміністратор. – Але багато відвідувачів – переважно молодого віку – залишають двадцять–п’ятдесят гривень за замовлення у кілька сотень. Ми запитуємо: поясність, будь ласка, що вам не сподобалось? У відповідь – сміх».

При виході із закладу зустрічаю компанію туристів. Марина та Ігор Трофимчуки приїхали до Львова з Білої Церкви, Тудор Кілару – з Ужгорода. Про акцію в рамках Бієнале довіри дізнались з соціальних мереж.

– Вже на рецепції нам повідомили, що діє така акція, – розповідає Марина. – Заклад – чудовий. Офіціанти привітні, кухня смачна – наїлись так, що до вечора напевно вже нікуди не підемо. Скільки заплатили? Десь 70% від загальної суми (сміється – О.Д.).

– Що вас не влаштувало? – запитую.

– Та перестаньте, все сподобалось. Хіба що довго стояли в черзі, пропустили сніданок. Тому й скористались можливістю трохи не доплатити.

«Дехто переплачує, проте більшість сприймає ініціативу довіри як «халяву»

Схожа ситуація і в Pizza Celentano на площі Ринок. У закладі – багато молоді і дітей шкільного віку. Про акцію сповіщає наліпка на вхідних дверях – «Повір у довіру».

Фото: Орест Дрималовський

«Про акцію відкритого чека ми повідомляли своїх гостей задовго до її початку, – каже Соломія Добинько, офіціантка Pizza Celentano. – Її метою є прояв довіри з боку закладу до своїх клієнтів. Вони можуть дати оцінку нашій щоденній роботі – чи подобається їм наша кухня, атмосфера, чи влаштовує вартість. Буває, відвідувачі платять навіть більше зазначеної суми у чеку. Це приємно. Але більшість, звичайно, значно недоплачує, ініціативу довіри сприймають як «халяву».

Офіціант «Хінкальні» на Федорова Максим показує розраховані чеки. Відвідувачі прописують у рахунку суму, яку бажають заплатити.

«Ось, подивіться, – гортає прошиті листочки, – чек на 280 гривень. Оплата – 150. Це ще нормально. Ось тут взагалі оплатили обід на 400 гривень двадцяткою».

Роблю замовлення в «Хінкальні» у Кривій Липі, аби поспостерігати за тим, як розраховуються відвідувачі. Компанія з трьох жінок і чоловіка просить рахунок. Коли офіціант відходить, усі жваво обговорюють, скільки платитимуть. Сума у чеку – 560 гривень.

«Скидаємось по 50 – і більше ніколи сюди не повертаємось, – жартує жінка у рожевій сорочці. – Стоп. Тут пише, що за алкоголь треба заплатити повністю».

Фото: Орест Дрималовський

За умовами акції «Відкритий чек» рахунки на алкоголь подаються окремо та оплачуються у повному обсязі. Зрештою, усі витягують гаманці. Витягують потрібні купюри і кладуть на стіл. «Тут 420, – резюмує одна з жінок, – 20 гривень можна забрати». Одягаються і йдуть. Проходячи повз офіціанток, усміхаються  та опускають очі. Швидко зникають за дверима.

«Це був завідомо ризиковий експеримент»

Ресторатора Марка Зархіна зустрічаю біля входу у «Ресторацію Бачевських» близько сьомої вечора п’ятниці. Він – один з її ініціаторів. Каже, вже всі заклади акцію «Відкритий чек» припинили.

«Це був завідомо ризиковий експеримент, – розповідає ресторатор. – Хотілося перевірити і себе, і стосунки з нашими гостями, подивитись, як вони реагуватимуть. Бувало, в деяких закладах компанія гуляла на півтори-дві тисячі, а платила 15-20 гривень. Це просто знущання з підприємств. Людям потрібно платити зарплату, платити за продукти. Це показник такого рівня культури. Але я не можу назвати акцію провальною. Є ресторани, відвідувачі яких платили більше, ніж зазвичай. І людей було значно більше, ніж у звичайну п’ятницю. Ми аналізуватимемо дані щодо кожного закладу. Це – фантастичне дослідження. Хоча коштувало рестораторам недешево…»

Станом на 18:00 усі заклади, які приєдналися до ініціативи довіри, припинили участь в акції. Навіть ті, де вона не виявилась збитковою.

Фото: Орест Дрималовський

«Відповідальність за все насправді лежить на мені, – продовжує Марк Зархін. – Я був ініціатором цієї ідеї, тому готовий приймати претензії від колег-рестораторів, яких підштовхнув на такий ризик. Але мені сьогодні часто дзвонять – навіть ті, хто отримав немалі збитки – і кажуть, що це було дуже цікаво. Приємно, що у Львові все більше підприємців, які сприймають ресторан не лише як бізнес, а й як певну життєву позицію».

В інтернет-баталіях, які викликала акція в рамках Бієнале довіри, найчастіше звинувачують недобросовісних відвідувачів ресторанів, котрі поїли і не заплатили. Рідше йдеться про те, наскільки справедливо одній суспільній категорії тестувати іншу, випробовувати її довіру саме таким чином. Можливо, відвідувачі дійсно оцінювали якість продукту, обслуговування, вартість? Ресторатори, надіючись на гонор своїх гостей, планували вийти після чергової акції з чималеньким плюсом, а вийшло цілком навпаки. Організатори обіцяють детально проаналізувати акцію «Відкритий чек» і найближчим часом озвучити результати.