Чому з водіями маршруток на Львівщині все не так однозначно?

 |  Святослав Товстига, керівник громадської організації "За якісний транспорт"   2688  

У Львові та області з водіями маршруток зараз проблема. До Революції Гідності ситуація була кращою, тоді перевізники намагались в області та на міжобласних маршрутах дати водіям 10 тисяч гривень зарплати, що було еквівалентно тисячі доларів. При цьому зарплата у сусідній Польщі була близько 1200-1400 доларів. Враховуючи переїзд, проживання та харчування, різниця, порівняно, невелика.

Сьогодні ж, ми не можемо конкурувати із підприємствами в Польщі чи Угорщині, які беруть наших водіїв. Там пропонують зарплату від тисячі євро за 8 годин роботи. У нашому випадку ми можемо максимум дати 500 доларів за 12-14 годин, тому ситуація є патова.

Закордоном – повага від пасажирів, вдома – війна із «зайцями»

Зараз в області вільне тарифоутворення, вартість проїзду приводять у відповідність до економічних показників. Проте, це вже не рятує ситуацію, бо багато професіоналів своєї справи вже поїхали на заробітки і відчули зовсім інше ставлення від керівників і пасажирів. Водій відчуває повагу від пасажира на чужині, а не воює із кожним за оплату проїзду, як є зараз в Україні.

У країнах Європи заведено дякувати і бажати гарного дня водіям, коли заходиш в автобус або виходиш. Заведено брати квиток і вимагати його у водія. А наше суспільство не розуміє, що оплата проїзду – це як купівля товару у супермаркеті. Ти оплатив і отримав чек. В автобусі  теж саме. Квиток – це чек. Немає квитка, значить послуга із перевезень не оплачена і водій може ці кошти забрати собі. І в подальшому не здати ці гроші в касу АТП. Згодом це може стати причиною того, що маршрут вважатимуть нерентабельним.

Як відбирають водіїв на Львівщині

Водії на Львівщині зараз вагу золота і їх відбирають за принципом: «щоб не вживав перед роботою алкоголь і мав права». Якщо немає категорії, то не проблема – відкриють. Головне, щоб не пив і когось на дорозі не переїхав. Така зараз реальність. Ми повинні з повагою ставитись до людей, які нас перевозять, замість того, щоб поїхати на чужину заробляти.

Доки наші люди будуть ставитись до водіїв, як до чогось дуже погано, доки на підприємствах буде планова система і чорний обіг готівки, ситуація не зміниться.

Читайте також: «Або виходь, або плати за проїзд»: на Львівщині водій маршрутки вигнав шестикласника з багатодітної сім’ї

Що з маршрутками у Львові?

Щодо міських перевезень, то ситуація ще більш трагічна, бо місто хоче приватників «вбити»  неврегулювуванням  тарифу. Через це маємо брак автобусів і катастрофу із водіями. Зараз ніхто з водіїв не горить бажанням працювати по 14 -16 годин за 15 тисяч гривень. Тому транспорт після 20-ої години зникає. У вихідні його немає, бо немає змінних водіїв і автобуси стоять у парках.

За останні три роки із ринку перевезень пішло близько 300 автобусів. Це є показником того, що у Львові не було діалогу між перевізниками і організаторами  перевезень. А через це страждають пасажири.

Що зміниться найближчим часом?

Зараз триває період конкурсу, який змінює основні правила:

  • автобуси поступово мають оновлювати на нові, які будуть пристосовані для перевезення, зокрема, і маломобільних груп населення (прим. ред. – у даному випадку мова йде про людей з інвалідністю). І мені приємно, бо саме команді міністра інфраструктури, до якої я належу як радник міністра, вдалось змінити правила проведення конкурсу і цим самим перезавантажити систему перевезень;
  • у Львові змінили режим роботи із маршрутного таксі на звичайний режим. Це означає, що у подальшому ми зможемо зробити похвилинний графік на кожній зупинці, який має бути розміщений на зупинках.

Штрафні санкції для перевізників за недотримання випуску

Конкурс проводиться на лоти, у які входять маршрути. Швидше конкурс у Львові проводився на великі лоти – 8-10 маршрутів, а це до 150 автобусів. І, коли перевізник погано надавав послуги, то з ним було складно розірвати договір, бо була проблема знайти 150 автобусів і водіїв. Зараз лоти на 3-5 маршрутів, а це в середньому 50 автобусів. Завдяки таким змінам можна буде розірвати із недобросовісним перевізником договір.