Дрібна моторика рук: 10 занять для гармонійного розвитку дитини

Які найперші іграшки у малюків? В усіх-усіх! Так, це власні рученята і пальчики!
 |  Ліля Криницька   5067  

Витоки здібностей дітей знаходяться на кінчиках пальців

В. Сухомлинський

Згодом дитя вчиться досягати й пальчиків ніг, і немає кращої гри, ніж вивчати, розглядати, досліджувати їх! А потім уже можна переходити й на вищий рівень: ухопити маму за волосся або запхати їй пальці в ніс, посмикати тата за бороду або трохи поколупатися у вусі. Це прекрасні ігри, і вони мають надзвичайне значення, хоча іноді батькам чи стороннім людям видаються взагалі безглуздими. Але ні! Це не тільки має сенс, від цього залежить, без сумніву, усе життя людини! Чому? Тому, що рухаючи пальчиками, дитина розвиває власні мозкові структури. Наші пальці – мозковий тренажер – досконалий і незамінний.

Немовля пізнає навколишній світ через своє тіло, а ігри за участю рук і пальців сприяють гармонійному розвитку тіла, розуму, підтримують у робочому стані системи мозку. А ще від рухливості пальчиків напряму залежить мовлення, адже за ці процеси відповідають ті самі ділянки мозку. Саме рухи рук тісно пов’язані з мовленням, і вони є одним з факторів його формування, а також стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунка, середнього – на кишківник, безіменного – на печінку і нирки, мізинця – на серце. Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування дуже тісного зв’язку між розвитком дрібної моторики руки та структур мозку. Прості рухи кистей допомагають зняти загальну напругу власне з рук, а також розслаблюють губи, що сприяє покращенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини. Дослідження засвідчили, що кожен палець руки має своє представництво в корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином мовлення перебуває в прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки. Отож, знаючи, що приділяти увагу розвитку функції дрібних м’язів рук просто необхідно, нам лишається лише знайти найкращі способи.

Ось перелік приємних і цікавих забавок, рекомендованих спеціалістами і просто активними мамами з доброю фантазією

 

Масаж. Щоденно масажуйте кисті рук дитини м’якими рухами та розминайте кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті, а також передпліччя. Це дуже корисні вправи, вони чудово активізують мовні центри мозку. Крім того, такий масаж здійснює позитивний вплив на імунітет, на загальний розвиток і контакт між мамою та дитиною.

 

 

Квасолеві ванни. В миску чи коробку насипте квасолю або горох, киньте туди дрібні іграшки та все це перемішайте. Нехай малюк занурює руки у квасолю та витягує іграшки. Така ванна сприяє розвитку координації пальчиків.

 

Ігри з крупами. Нехай малюк перебирає перемішані горох і квасолю, гречку чи пшоно, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках. А ще можна малювати по манній крупі, насипаній просто на підносі.

Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців. А ще – знімає напругу, «вимішуючи» матеріал, віддаючи йому свої емоції.

Мозаїка. При складанні різноманітних ігор-мозаїк покращується дрібна моторика рук малюка, розвиваються кмітливість і творчі здібності.

Сенсорні коробки. Для наповнення сенсорної коробки підійдуть різноманітні крупи, насіння, природні матеріали. Це і жолуді, і каштани, листочки, гілочки, камінці і все-все, що знайдете в парку, на вулиці, в лісі чи на пляжі. Також знадобляться: кольоровий рис, кольорова манка, гідрогелеві кульки, макаронні вироби, намистини, камінці, ґудзики, різноманітні фігурки тварин, комах, морських жителів, людей, героїв, овочі та фрукти з полімерної глини, кришечки, кубики, пір’я, м’які і тверді кульки, помпони, різні пристосування для маніпуляції з предметами (ложечки, пінцети, щипці) та все-все, що трапиться під руку. І потім до цього щастя лишається допустити маля. А мамі – дуже рекомендовано чогось смачного – теж для зняття напруги і заспокоєння. Одна порада: не бажано бавитися сенсорними коробками відразу після того, як пропилососили, краще почекати, коли вже не так шкода смітити.

Шнурівки. Вони чудово розвивають дрібну моторику рук, до того ж завдяки їм малюк чудово оволодіває практичною навичкою шнурування взуття. Найпростішу шнурівку можна зробити власноруч. Візьміть картон, виріжте з нього знайомий для дитини об’єкт (яблуко, їжачка тощо) та зробіть по контуру дірки за допомогою дірокола. В ці дірки малюк має просовувати шнурочки. Також можна «пришнурувати» один об’єкт до іншого (їжачок несе яблуко тощо).

Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, защіпання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку рук. Можна нашити на одну тканину ґудзики різних розмірів, а на іншу – різні петельки. Дитина тренуватиме пальчики, одночасно засвоюючи поняття «великий – маленький». Але намисто – це круто, та макарони – ще крутіше!

Пазли. Яскраві картинки розвивають увагу, кмітливість, зір і, звичайно, дрібну моторику рук. А ще – здатні всадити до гри навіть маму і тата.

Ігри та гімнастика для пальчиків, зокрема качання долонькою олівців, кульок по столу чи іншій поверхні. Ігри та гімнастика для пальчиків сприяють всебічному розвитку дитини та, звісно, її мовлення.

До речі, цим веселим заняттям присвячено багато книг. Та й народна творчість подарувала нам «сороку-ворону», «ладки-ладусі», «козу рогату» тощо. Всі ми навіть зі свого дитинства пам’ятаємо пальчикові ігри, які відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їхню діяльність, явища природи.

Пальчикові ігри – це інсценування яких-небудь римованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях «праворуч», «ліворуч», «вгору», «вниз». На початку та в кінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути погладжування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.

А ось зразки занять.

Моя сім’я

Цей пальчик – мій дідусь,
Цей пальчик – моя бабуся,
Цей пальчик – мій татусь,
А оцей – моя матуся,
Ну, а цей маленький – я,
Ось уся моя сім’я (Почергове згинання пальчиків, починаючи з великого)

Хованки

Пальці в хованки всі грались
Ось так, ось так,
В кулачки всі заховались,
Ось так, ось так. (Ритмічно згинати та розгинати пальці, покрутити кулачком)

Соління капусти

Ми капусту порубали,
Свіжу моркву натирали,
Ми капусту посолили,
З неї соку надушили. (Різкі рухи прямими кистями рук, пальці з’єднані, долоні прямі. Почергові рухи рук до себе і від себе. Пальці стиснуті в кулаки. Кінчики пальців обох рук зібрані разом, імітуємо посипання сіллю. Інтенсивно стискаємо пальці обох рук в кулаки).

Коза і козенята

Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить. (Вказівний і мізинець правої руки вгору. Інші притиснуті до долоні. Вказівний і мізинець палець вгору. Пальці долоні прямі, з’єднані з великим, опущені донизу)

Замок

На дверях замок висить,
Ми його відкриєм вмить.
Постукали, покрутили
І легесенько відкрили. (Ритмічні швидкі з’єднання пальців обох рук в замок. Пальці зціплені в замок, руки тягнуться в різні сторони. Рухи зціпленими пальцями від себе, до себе. Пальці зціплені біля долонею постукують один одного. Пальці розціплюються, долоні в сторони.)