Нова «Конституція» Львова: що зміниться і як долучитись до обговорень

Сьогодні, 4 вересня, у Львівській міській раді відбудеться повторне громадське слухання статуту територіальної громади.
 |  Мирослава Іваник   1987  

 

Зараз місто користується статутом ще 2002 року, який, за словами експертів, не відповідає нинішнім потребам. У новому статуті зібрано низку нововведень, які закладають принципово нові можливості взаємодії львів’ян із органами влади.

Зокрема, розробники прописали у статуті кілька інструментів, за допомогою яких львів’яни зможуть впливати на владу: громадські слухання, загальні збори громадян, електронні петиції, громадський бюджет, громадські ради при управліннях міської ради.

Уперше у новому статуті закладено не лише права, але й обов’язки львів’ян. У документі чітко виписали розмежування обов’язків усіх виконавчих органів влади та депутатів. Нововведенням також стає обов’язок звітування міського голови, посадовців та депутатів хоча би раз на рік, також окремо прописано етичні норми роботи депутатів Львівської міської ради.

Унікальністю львівського статуту є кілька статей присвячено культурній спадщині Львова, зокрема частині міста, що внесена у зону ЮНЕСКО, та буферній зоні пам’ятки світового значення.

До 11 вересня у ратуші збиратимуть зауваження та побажання львів’ян до документа. З повним текстом документа можна ознайомитися на сайті депутатів Львівської міської ради На сторінці розміщено бланк для подання пропозицій, які можна надсилати як в електронному вигляді, так і до ЦНАПу в ратуші на пл. Ринок, 1.

Юрій Лукашевський, начальник управління Секретаріат ради Львівської міської ради

Статут – це стратегічний документ, який закладає розуміння того, як працюватиме місцеве самоврядування у Львові. Документ окреслює права та обов’язки львів’ян, їхні взаємини з владою, закладає рамки діяльності влади. Але, мабуть, найбільш важливим є те, що статут дає можливість людям через певні інструменти впливати на владу у міжвиборний період. Це забезпечується через громадські слухання, громадський бюджет, електронні петиції тощо. Це дозволяє львів’янам безпосередньо впливати на прийняття рішень на місцевому рівні.

Як показує досвід, такі системні документи краще приймати не під кінець каденції, аби вони ефективніше запрацювали та були позбавлені передвиборчого пафосу. Тому маємо сподівання, що його вдасться затвердити ще цього року.

Статут обов’язково має бути обговорений на громадських слуханнях. Основне завдання слухання – презентувати документ для усіх зацікавлених та дати можливість поспілкуватись з авторами. Ми сподіваємось на живий діалог. Подати пропозиції щодо можливих змін до проекту статуту можна до 11 вересня. Усі ці пропозиції обов’язково розглянуть і слушні врахують. Після цього статут пройде юридичну експертизу, аби це був справді виважений і фаховий документ.

Олена Бориславська, доцент кафедри конституційного права

За своєю значимістю статут територіальної громади  часто порівнюють із Конституцією. Дійсно, статут врегульовує найважливіші відносини між громадою та органами місцевого самоврядування, передбачає механізми впливу громади на міську раду, міського голову, виконавчі органи, встановлює засоби контролю з боку громади за діяльністю органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Статут заповнює низку прогалин, які свідомо залишив законодавець для того, щоб деякі питання здійснення місцевого самоврядування кожна громада врегулювала самостійно, враховуючи свої особливості та потреби. Оскільки сьогодні у Львові фактично діє Статут 2002 року, а протягом останніх років у сфері місцевого самоврядування відбуваються суттєві зміни (реформи), він уже не може належним чином врегульовувати ці питання. Тому прийняття статуту є важливим кроком, що має доповнити законодавство у сфері місцевого самоврядування та забезпечити реалізацію реформи з децентралізації влади у Львові.

Хочу наголосити на тому, що це лише попередній варіант, такий собі драфт статуту, до вдосконалення якого має долучитися територіальна громада.

Які зміни закладено до нового статуту?

По-перше, чітко розмежовано права членів територіальної громади (жителів Львова) та самої територіальної громади Львова, яка є колективним суб’єктом; окрім прав членів територіальної громади у соціально-економічній, освітньо-культурній, екологічній сферах, чітко визначено порядок реалізації прав членів територіальної громади на участь у вирішенні питань місцевого значення.

По-друге, особлива увага приділена механізму забезпечення відкритості та транспарентності діяльності органів місцевого самоврядування, зокрема оприлюдненню  прийнятих міською радою нормативно-правових актів, а також їх проектів; оприлюдненню інформації про дні засідань міської ради, її постійно діючих робочих органів, виконавчого комітету, а також порядків денних, протоколів таких засідань; порядку звітування міського голови, виконавчих органів, депутатів і т. ін.

По-третє, передбачено розробку та прийняття міською радою Стратегії розвитку міста Львова з метою забезпечення соціально, економічно та екологічно збалансованого розвитку міста Львова.

По-четверте, проектом передбачено проведення консультативного опитування, що є важливою формою з’ясування думки громади з приводу того чи іншого питання перед прийняттям рішення органом місцевого самоврядування.

По-п’яте, встановлено правила проведення громадських слухань та загальних зборів громадян, адже Закон України «Про місцеве самоврядування» вимагає, щоб порядок проведення таких заходів визначався саме Статутом територіальної громади.

 

Олег Сорочкін, учасник робочої групи з розробки статуту, депутат Львівської міської ради, викладач Інституту права та психології НУ «Львівська політехніка»

Сьогодні у Львові діє статут міста 2002 року, який абсолютно не відповідає вимогам часу. За цей час відбулись значні суспільні зміни: тепер мешканці більше цікавляться життям міста, прагнуть впливати на процеси, які відбуваються у Львові. Статут необхідний документ, оскільки Закон України «Про місцеве самоврядування» визначає, що форми участі мешканців, наприклад, місцеві ініціативи, збори громадян за місцем проживання тощо, повинні регулюватись саме статутом міста. І сьогодні Львів один з не багатьох обласних центрів, які мають застарілий документ.

Дуже важливо, щоб новий статут діяв. Робоча група працювала відкрито, усі розділи публікували на сайті. Мешканці міста і представники громадських організацій можуть і повинні взяти активну участь в обговоренні документа. Що більше людей долучиться, то більше буде свіжих думок.