Квартали навколо центральної частини Львова можуть стати пішохідними

Урбаністи планують кардинально змінити організацію руху у центрі Львова: розширити пішохідні зони та зменшити транспортний потік. Для цього вони створили концепцію, яку висунуть на громадські обговорення і яка передбачає перетворення більш ніж 10-ти центральних вуличок та площ на пішохідні.
 |  Марта Гелиш   1624  

Водночас для руху автомобілів центр не перекриють повністю, а лише створять довкола нього більше зручних пішохідних зон, аби львів’яни та туристи могли вільно прогулюватись центральними вуличками міста, не обмежуючись лише площею Ринок чи проспектом Свободи. Про це «Львівській газеті» розповіла начальниця відділу урбаністики ЛКП «Інститут просторового розвитку» Олександра Сладкова.

Живе місто

За словами Олександри Сладкової, піші вулички довкола центру Львова будуть не лише комфортними для людей, але й показуватимуть усю красу та справжнє життя міста.

«Сьогодні усі невеличкі квартали навколо центральної частини заповнені хаотично запаркованими автомобілями. Тут майже немає транспортного руху, а якщо і є, то лише односторонній: навіть, якщо на такій вуличці є дві смуги руху, то самовільні автостоянки не дають можливості їх використовувати. Тому такі зони варто зробити зручними для людей, тобто дати пішоходам можливість вийти із стандартної зони «площа Ринок – проспект Свободи – Оперний театр» та піти по інших вуличках. Нехай люди переконаються, що і на них є багато чого цікавого і там вирує справжнє життя», – розповідає Сладкова.
Експерти кажуть, що хорошим прикладом оновленої вулиці, яка перетворилася на пішохідну, є вул. Курбаса.

«Вулиця Курбаса стала дуже затишною: тут приємно і працювати, і відпочивати, є місця для прогулянки та ранкової кави. До того ж біля вулиці збережений транспортний рух. Ми зрозуміли, що краще робити вільні від автомобілів пішохідні вулички, але довкола яких були б транспортні дороги», – зазначає Сладкова.

Вулиця Курбаса  до і після перетворення на пішохідну (для збільшення фото натисніть на зображення)

 

Повністю центр для руху автомобілів не перекриють. Тут і надалі залишатимуться проїзними центральні магістралі – вул. Коперника, Гнатюка, проспект Свободи, вул. Чайковського, Князя Романа, Підвальна, Винниченка, Гонти, проспект Шевченка та інші ключові вулиці.

Важливо також, аби пішохідні вулиці зберегли дві збалансовані функції – комерційну та житлову. Концепцію зон для пішоходів та її елементи виноситимуть на громадські обговорення, адже облаштування вулиць – це постійний пошук «золотої середини».

«Ніхто не знає вулиці краще, ніж її мешканці. Тому на громадських обговореннях ми слухатимемо ідеї кожного, хто дотичний до цього. Головне, аби на оновлених вулицях було місце і для комерційних справ, і для житлових: після перетворення вулиць на пішохідні вони не мають стати лише місцями із безліччю закладів, але й повинні залишитися житловими», – каже Олександра Сладкова.

З яких вулиць можуть розпочатися зміни?

Проаналізувавши центральні вулички та площі, львівські урбаністи розділили усі зони навколо центру на три типи: ті вулиці, які вже зараз є пішохідними (на мапі позначені зеленим кольором), ті, які можуть стати пішохідними у близькому майбутньому (оранжевий колір), і ті, які можуть стати пішохідними у далекій перспективі (блакитний колір).

 

Загалом урбаністи планують подарувати нове життя близько 15 вуличкам протягом декількох років.

«Це будуть дуже поступові зміни. Плануємо, що оновлюватимемо 1-2 вулиці на рік. Розпочнуться усі роботи наступного року із тих вулиць, які є найменш проблемними у плані автомобільного рух», – зазначає Сладкова.

Вона додає, що не усі вулиці потребують кардинальної реконструкції. Якщо покриття там у хорошому стані, то зону лише прикрасять зеленню та встановлять лавки. Якщо ж дорожнє покриття та мережі у незадовільному стані, то на такій вулиці доведеться робити капітальний ремонт.


Розпочнуть зміни із вул. Фурманської, яку без проблем можна перетворити на пішохідну. Тут планують залишити одну смугу для проїзду без можливості паркування.

«Готелі, що розташовані на цій вулиці, неодноразово зверталися до міськради щодо її впорядкування. Тут залишиться місце для проїзду спецтранспорту та об’їзду заторів на Городоцькій для автомобілів», – каже Сладкова.

Вулиця Фурманська

Поруч розташована вул. Михальчука, на яку можна потрапити з вул. Гнатюка або проспекту Свободи, – її теж планують оновити одну з перших.
«Про цю вулицю взагалі мало хто знає, часто її просто не помічають. Але й у цьому тихому та спокійному місці буде цікаво погуляти та відпочити. Після реставрації вулиця може мати зв’язок і з вул. Курбаса», – зазначає Олександра Сладкова.

Вулиця Михальчука

Без уваги не залишиться і вул. Руданського: на цій вулиці вже досить давно немає активного автомобільного руху, тому її легко зробити пішохідною, але залишити декілька паркомісць.

«Раніше ця вулиця була тупикова, і, хоч зараз проїзд тут є, але транспорт тут їздить дуже рідко. Однак думаємо, що після ремонту, тут варто було б залишити декілька місць для стоянки автомобілів», – каже Сладкова.

Реорганізувати рух хочуть і на пл. Маланюка та сполучити її із заднім двором Палацу Потоцьких по вул. Тихій, де є дуже гарна зелена зона.

«Площу Маланюка можна приєднати до житлової зони із можливістю в’їзду-виїзду й паркування, адже дорога по двох сторонах від площі майже не задіяна у рух. А, якщо, наприклад, з’єднати пл. Маланюка із заднім подвір’ям Палацу Потоцьких, то це стане ще одним маленьким парком та зоною відпочинку у центрі», – розповідає про плани Олександра Сладкова.

Задній двір Палацу Потоцьких

Вулицю Нижанківську теж перетворять на комфортний та затишний простір, адже тут функціонують галереї одягу та розташована Консерваторія, тому і цей клаптик центру міста – цікавий для відвідин.

«Почнемо з того, що студенти музичної академії навіть не мають свого простору для відпочинку: тут лише хаотично стоять автомобілі. Тож я думаю, що музиканти точно заслужили на гарне подвір’я, а не те, що там є зараз. Вулицю можна буде залишити відкритою хіба що для проїзду і встановити там декілька чітко визначених паркомісць», – каже Сладкова.

Вулиця Нижанківського

Плани на далеке майбутнє

Пішохідною планують зробити і частину вул. Сербської навпроти комплексу Бернардинського монастиря. Звідси, пройшовши далі через сквер на Валах, можна потрапити до ще одних історично значущих та красивих місць, до яких «не доходять» туристи – площа біля монастиру бенедиктинок, пл. Звенигородська та пл. Старий Ринок. Ці вулиці в подальшому також хочуть зробити вільними від паркування та зручними для пішоходів.

Вулиця Сербська

У майбутньому перетворити на пішохідну та проїзну лише для громадського транспорту можуть частину вул. Дорошенка від Банківської до Словацького.
«Невелику ділянку вул. Дорошенка від Проспекту Свободи до Банківської за рішенням Міської комісії з безпеки дорожнього руху невдовзі зроблять пішохідною. А реорганізація руху на ділянці від Банківської до Словацького – вже більш дальня перспектива», – зазначає Олександра Сладкова.

Ще один план на майбутнє – перетворення кварталу біля ринку «Добробуту» на красивий громадський простір.

«Це місце, куди люди доходять і думають, що це кінець центру і далі немає куди йти й на що дивитися. Однак за ринком є не менш цікава центральна частина міста. Тому цей простір біля «Добробуту» однозначно має бути затишним, а не таким, після якого більше нібито немає куди прямувати», – каже Сладкова.

Усі фото надала Олександра Сладкова