Коли наш художник і в Італії художник

Ярина Коваль

журналістка

У Національному музеї − виставка українських митців з Рима

Для «Об’єднання українських художників у Римі» в особі Володимира Луцика, Лариси Іськів, Лілії Баб’як, Миколи Швеця та Олега Колотая (чию виставку зараз представлено в Національному музеї у Львові), всі дороги ведуть не до Рима, а до рідного Львова. Бо саме тут сформувалася та основа, яка і в далеких світах допомагає їм не просто жити, а й займатися тим, що люблять, на що вчилися. На урочистому відкритті виставки голова «Об’єднання українських художників у Римі» Лариса Іськів на цьому наголосила особливо.

Адже йдеться про митців, які є новою хвилею трудової еміграції, зумовленої не політичними, а економічними обставинами. І те, що вони у Вічному місті реалізували себе насамперед як творці, дуже й дуже вагомо. Як не менш важливо, що вони об’єдналися для того, щоб проводити персональні та групові виставки та для захисту і відстоювання своїх прав поза Україною.

Цікаво, що попередньо у Львові художники між собою знайомі не були. Хоча у різний час вчилися у коледжі імені І. Труша та Львівській академії мистецтв. Однак зустрілися і запізналися вже в Римі.

«Об’єднання українських художників у Римі» − своєрідний феномен, − коментує «Львівській газеті» доктор мистецтвознавства Галина Стельмащук. – Люди не розчинилися у житейському морі, хоч для цього були усі підстави. А об’єднані львівською мистецькою школою та високим професіоналізмом зуміли виробити власні творчі голоси. А це тільки зайвий раз підтверджує – для справжнього творця кордонів та обставин не існує».

Отож увазі львів’ян − п’ять справжніх творців, кожен з яких має сьогодні індивідуальний почерк. Як аналізує Галина Стельмащук, для творчості Олега Колотая характерна яскрава палітра гармонійно узгоджених барв, гра складно переплетених ліній, філософське трактування сюжетів. Володимир Луцик розробив авторську техніку живопису, поєднавши минуле із сучасним. Майстер художньої різьби на дереві, скульптор Микола Швець виробив власний підхід до створення скульптури. Лариса Іськів інтригує своїми напрацюваннями в царині художнього текстилю та дизайну костюма. Лілія Баб’як, яка свого часу була головним художником Глинянської фабрики художнього килимарства, сьогодні зосередилася на малярстві.

«Ці митці дуже різні, − сказав на відкритті виставки доктор мистецтвознавства Орест Голубець. – Але є те, що об’єднує. І насамперед це − культура кольору».

Фото Ярини Коваль