або Яких підлостей очікувати від дешевих авіаліній

Літаємо Європою за 10 євро

або Яких підлостей очікувати від дешевих авіаліній

Уляна Куйдич, 3 листопада 2016

Колись менеджер однієї української авіакомпанії щиро обурювався, що у наш час літаки перетворили на маршрутки. Мовляв, авіа – це елітний вид транспорту, а не просто засіб пересування. І поки в Україні ринок залишається закритим і зарегульованим, у Європі квиток на літак, дешевший, ніж на потяг, – цілком звичне явище. «Львівська газета» підготувала статтю-довідник про те, як шукати дешеві квитки, на які авіакомпанії звертати увагу передусім, які додаткові платежі практикують лоукости і як їх уникати.

Звідки беруться квитки за копійки? 

На ціноутворення в бюджетних авіалініях впливає багато чинників. Перший – висока завантаженість літаків. Тут спрацьовує принцип супермаркету: краще продати тисячі товарів з націнкою в одну копійку, ніж десять з націнкою в одну гривню. Один літак в лоукоста виконує багато рейсів на день, і компанія подекуди готова продати квиток за 1 євро, лиш би не ганяти його напівпустим.

Другий фактор – квиток на літак не включає в себе жодних додаткових послуг. Багаж, їжа, напої, навіть комфортне місце для ніг – все за додаткову плату. Салон лоукоста під час польоту може нагадувати мукачівську електричку: стюарди продаватимуть все, що можна, починаючи від лотерей і закінчуючи елітними парфумами, за цінами «дюті-фрі». Колись директор ірландського лоукоста О’Лірі пожартував, що туалети на борту скоро стануть платними. Те, що це жарт, здогадались не всі – то ж «Райнейр», від них і не такого можна очікувати.

Третій момент – використання аеропортів. Дешеві авіалінії часто базуються у маленьких аеропортах, а основні транспортні хаби або взагалі оминають, або орендують на півгодини. Маленькі аеропорти невеликих міст значно дешевші, а деякі навіть готові доплачувати авіаперевізнику, сподіваючись, що в такий спосіб до міста приведуть туриста.

Найбільші лоукости Європи 

Найбільшим бюджетним перевізником Європи є ірландський Ryanair: 2015 року компанія перевезла більше ніж 100 млн пасажирів.

Найчастіше саме у «Райнейру» можна знайти квитки по 1-2 євро. Наприклад, зараз з польського Ряшева (180 км від Львова) можна злітати в Берлін за 5 євро в один бік. Окрім того, компанія регулярно влаштовує розпродажі, зокрема, минулого тижня «викинули» тисячі квитків по 2 євро.

ryanair_berlin

ryanair_berlin2

На сайті також є зручний пошук дешевих рейсів Fare Finder.  Вводимо аеропорт відправлення, бажаний напрямок (можна обрати Anywhere, тобто − всюди) і свій бюджет. У підсумку отримуємо таблицю рейсів у порядку зростання ціни. Приміром, з аеропорту Варшави картинка виглядатиме так:

ryanair_wmi

Можна побавитись з різними аеропортами, пробувати стикувати кілька дешевих напрямків (тільки обережно – затягує, дуже легко непомітно «вбити» на сайті півночі). Наприклад, з Брюсселя/Шарлеруа квитки по 10 євро є на десятки напрямків.

ryanair_brussels

ryanair_barcelona

Другий за величиною бюджетний перевізник Старого світу − це британська компанія EasyJet, яка у 2015 році перевезла майже 70 млн пасажирів. Основна особливість – любить літати в основні аеропорти, а не за 100 км від них. Наприклад, літає в Амстердам, а не Ейндховен, в аеропорт Шарль де Голль в Парижі, а не в Бове і так далі. До того ж має рейси в такі «нелоукостові» країни, як Єгипет. З картою маршрутів можна ознайомитися тут.

Для пошуку дешевих квитків на сайті є розділ Inspire me.  Вибираємо стартовий аеропорт, бюджет і починаємо надихатись. Так, з Кракова за ціною до 20 фунтів доступно більше як 10 напрямків.

easyjet_krakow

Номер три у Європі і мало відома в Україні – це норвезька компанія Norwegian Air. За пасажирооборотом сильно уступає першій двійці лідерів – минулого року перевезла 25 млн пасажирів. У компанії величезна кількість напрямків по Скандинавії, є багато рейсів в Ісландію, крім того, виконує дальномагістральні рейси. Дуже часто трапляються «смачні» ціни на польоти в Бангкок та різні міста США. Наприклад, у Флориду за 140 євро в один бік, чи в Таїланд – за 160. І зараз – це не найдешевші варіанти, мені траплялись квитки по 120 євро з Осло в Бангкок.

norwegian_florida

norwegian_bangkok

Має на сайті також зручну кнопку для пошуку дешевих перельотів, наприклад, з Варшави.  Окрім того, окремі промоції публікують на головній сторінці сайта.

Четвертий за величиною європейський лоукост – угорський Wizzair: у 2015 році перевіз 17 млн пасажирів. Саме Wizzair першим з найбільших бюджетних перевізників почав працювати в Україні у 2008 році. За цей час компанія встигла запустити і закрити дешеві рейси по Україні (а колись зі Львова до Києва можна було злітати за 9 грн), відкрити бази у Львові та Донецьку і закрити їх, а в підсумку закрити й українську «дочку» − зараз польоти з України виконує материнська компанія.

Компанія цікава насамперед широкою мережею маршрутів у південно-східній Європі, передусім з «рідного» аеропорту – Будапешта. Інколи трапляються хороші ціни, наприклад, у французьку Ніццу за 15 євро. З цікавих напрямків: Об’єднані Арабські Емірати (туди ж літають і норвежці), країни Кавказу, а також балканські країни.

wizzair_map
Карту можна переглянути тут

wizzair_nice

Пошук цін на сайті працює лише на конкретному напрямку, не дуже зручно й марудно: доводиться перебирати вручну.

Ще одна особливість угорців − драконівські норми щодо перевезення багажу та ручної поклажі. Безкоштовно з собою можна везти лише маленький рюкзак, навіть за ручну поклажу більшого розміру доводиться доплачувати.

На чому заробляють лоукости, або як купивши квиток за 10 євро не доплатити потім ще 100 

Дешеві авіакомпанії – це чудовий спосіб економити, але треба розуміти, що стягнути додаткові оплати з вас спробують на кожному кроці. Буквально, на кожному.

Багаж. Кожна авіакомпанія має свої норми перевезення багажу, але правило стандартне для всіх «бюджетників»: ручна поклажа (яку ви берете із собою в салон літака) безкоштовно, багаж – за додаткову оплату. Норми перевезення ручної поклажі у кожної компанії свої. Найбільш негуманний тут угорський WizzAir: додаткову оплату знімають навіть за ручну поклажу більшу від розміру 42 x 32 x 25 см. Натомість, той же «Райнейр» дозволяє взяти зі собою дві сумки. Лоукостову модель переймають і традиційні авіаперевізники, тому за нормами перевезення багажу потрібно слідкувати завжди.

Як обходитись лише ручною поклажею? По-перше, вчимося правильно пакувати валізки. Згадайте, скільки непотрібних речей ви провозили останньої відпустки і складіть список необхідних речей і пакуйтеся строго за списком. Корисне відео від аеропорту «Хітроу» про мистецтво пакування.

По-друге, зважайте на обмеження, які ставлять до предметів, які можна провозити у ручній поклажі. Насамперед це − рідини. На борт літака можна брати ємкості не більше ніж 100 мл, загальним об’ємом не більше як літр. На жаль, пляшка «Рьохи» у ці норми не вписується, якщо не переливати її у стомілілітрові баночки (це − жарт, не варто так робити).

Платна реєстрація на рейс. Оскільки низькобюджетні компанії намагаються знизити витрати на працівників, то більшість послуг переводять он-лайн. І традиційна реєстрація на рейс в аеропорту (це коли ви показуєте свою бронь і натомість отримуєте посадковий талон на літак) також коштує грошей. Вихід – реєструйтеся через сайт компанії заздалегідь. Економить не тільки гроші, а й час, проведений в аеропорту.

Їжа та напої. Усі рідини об’ємом більше ніж 100 мл, якщо такі у вас будуть, під час огляду вилучить охорона аеропорту. А на борту навіть пляшка звичайної води може коштувати кілька євро. Якщо ж рейс передбачається довгим, то краще воду купити в дюті-фрі аеропорту, тоді її спокійно можна пронести у салон літака.

Лоукости й Україна: історія не проста 

З бюджетними авіалініями в Україні трапляються дивні метаморфози: тільки-но вони заходять на наш ринок, як різко ціни стають не такими вже й бюджетними. Цьому є кілька пояснень − як об’єктивних, так і не дуже.

По-перше, жодна компанія не є благодійною організацією, а працює з метою отримання прибутку. І якщо квиток можна продати дорожче, не сумнівайтеся – вони це зроблять. Низька конкуренція призводить до того, що на одному маршруті працює один-два перевізники, відповідно, в умовах монополії низьким цінам взятись нізвідки.

По-друге, українці все ще не звикли, що літак може бути альтернативою наземним видам транспорту. Відповідно, пасажирооборот в Україні залишається низьким, тож компанії закладають у бізнес-план нижчу наповненість літака, ніж у сусідніх Польщі чи Угорщині. І тут майже так само, як у ситуації з яйцем і куркою: невідомо, що має з’явитися першим. Хоча досвід Малайзії свідчить, що з появою AirAsia пасажирооборот тільки в аеропорту Куала-Лумпур зріс у рази.

 

Окрім того, найбільші лоукости заходити в Україну не поспішають з кількох причин. Перша − зарегульованість авіапростору. Мова йде про підписання угоди «Відкрите небо», яке останнім часом затягнулось до непристойного. Без цієї угоди ринок регулюється двосторонніми угодами. Так, за сучасного стану справ, якщо, наприклад, ірландський «Райнейр» зайде в Україну, то зможе літати хіба що на маршрутах між Ірландією та Україною. Ми ж коли чуємо про «Райнейр», то уявляємо квитки по 5 євро до Рима чи Парижа, але аж ніяк не до Дубліна. І хоч Україна заявила, що ввела «Відкрите небо» в односторонньому порядку, це все ж трохи не те, і як воно працює (тобто не працює) можна побачити на прикладі аеропорту «Львів».

Ще одна багатостраждальна угода – про надання безвізового режиму Україні, також зупиняє багатьох європейців від старту роботи в Україні. Лоукости розраховують на пасажирів, які літають часто. А якщо навіть для чотириденних канікул в Римі потрібно отримати візу, вартість якої перевищує ціну квитків, про які часті польоти можна говорити?

Україна в плані віз також далеко не проста країна. Так, мешканці ЄС, США та Канади їздять до нас безвізово. Але є ще сотня країн, громадянам яких візи отримувати потрібно, наприклад, австралійцям. Згадайте, коли ви останній раз стикалися з українськими чиновниками і не сумнівайтесь, видача віз виглядає так само довго, марудно, по-хамськи та ще й дорого. Українська віза австралійцям коштує 140 доларів, а процес її отримання займає 6 тижнів. Позитивний приклад − двостороннє скасування віз між Україною та Туреччиною, що суттєво пожвавило пасажиропотік між цими двома країнами.

При цьому Україна має багато переваг для розвитку ринку авіаперевезень: 45 мільйонів населення, протяжність на тисячу кілометрів, наявність мережі аеропортів (хай частина з них у не найкращому стані). Ба більше, географічне розташування між Європою та Азією робить нас просто ідеальним хабом для дальномагістральних рейсів. І хто знає, якщо усі зірки у небі таки зійдуться, можливо, найбільший лоукост Азії Air Asia відновить польоти до Європи, саме починаючи з України.

А у наступній статті ми детально розповімо про лоукости, які літають з України. Їх не так вже й мало.