Е-квиток у Львові: коли і як працюватиме та скільки це коштуватиме

 |  Віталій Андронік   8358  

До кінця цього тижня Європейський банк реконструкції та розвитку має погодити кредит для Львова на впровадження у міському транспорті електронного квитка. Йдеться про суму до 10 млн євро.

За прогнозами експертів та чиновників, радикальна зміна оплати проїзду спричинить підвищення вартості перевезень та зрівняння тарифів в електротранспорті та маршрутках. Водночас у міськраді запевняють, що нова система якісно змінить чинну модель перевезень у місті.

«Львівська газета» дізнавалась, як працюватиме система, які переваги матимуть львів’яни та коли можна буде їздити з е-квитком.

Коли з’явиться е-квиток?

У березні 2016 року Львів та ЄБРР підписали меморандум про готовність співпраці в кредитуванні запровадження електронного квитка у Львові. Восени цього року в міській раді сподіваються почати тендер на пошук компанії, яка зможе втілити проект у життя. Повністю нова система запрацює орієнтовно через півтора року.

«За правилами ЄБРР,  тендер на пошук виконавця триває п’ять місяців − доволі довго, він двоступеневий: спочатку пропозиції відсіюватимуть за характеристиками, а потім за ціною, − розповідає керівник відділу впровадження електронного квитка «Львівавтодору» Сергій Журбенко. − Далі ми бачимо практичну реалізацію: для цього потрібно трохи більше ніж рік, поки перевізники обладнають транспорт. Потім вже залежить від міста: наскільки швидко видадуть проїзні картки, як мешканці це сприйматимуть. Плануємо, що навесні 2018 року все буде готово й електронний квиток запрацює».

Як це працюватиме?

Електронний квиток запрацює одразу в усьому транспорті і проїзд буде можливий за допомогою спеціальної картки, яку потрібно прикласти до валідатора. Спочатку в міській раді планують видавати проїзні картки безкоштовно, а згодом вони з’являться в продажу в супермаркетах, магазинах, кіосках і в поштових відділеннях. При цьому оплачується не просто поїздка, а година користування громадським транспортом із можливістю безплатно протягом цього часу пересідати на будь-який інший. Після того, як мине час, потрібно знову прикласти картку до валідатора. Картку для проїзду можна буде поповнювати в магазинах на касах, через інтернет, мобільний додаток та sms. Залишаться й одноразові квитки, проте їхня вартість буде вдвічі більшою, ніж разова оплата карткою. Наразі у міській раді обговорюють, чи залишати їх у водіїв.

«Чи продаватимуть квитки водії, це питання, яке потребує обговорення, − додає Сергій Журбенко. − Спершу була категорична позиція, щоб водії нічого не продавали, забрати в них готівку і все. Нам експерти ЄБРР радять, що, з одного боку, це правильне рішення, а з іншого − ми позбавляємо пасажирів альтернативи. Є в нас маса зупинок, де немає магазинів чи кіосків. Якщо все-таки квиток залишиться у водія, то, по-перше, буде значно дорожчим, як мінімум у півтора-два рази, ніж якщо його десь придбати і, по-друге, буде технічне обмеження, щоб водій не продавав квитки під час руху».

Чи зміняться тарифи на проїзд?

Тарифи на проїзд зміняться, і не в бік зменшення. Оскільки пасажири оплачуватимуть годину поїздки всім громадським транспортом із можливістю пересадки, то вартість проїзду стане однаковою як в електротранспорті, так і автобусах, і маршрутках.

«Попередня наша пропозиція, що це буде п’ять гривень, − зазначив Сергій Журбенко. − Проте існуватиме система знижок у купівлі пакета поїздок, наприклад, на тиждень, місяць чи рік. На що більшу суму поповнюватиметься картка, то дешевше коштуватиме одна поїздка».

Також залишать усі пільги, які будуть на момент впровадження електронного квитка. Планують, що управління соцзахисту видаватиме пільговикам спеціальні картки для проїзду, які не потрібно буде поповнювати і з них нічого не списуватиметься, залишаться студентські й учнівські знижки. Крім того, оплату проїзду контролюватимуть. Для цього у штаті «Львіватодору» залишать контролерів − близько 100 осіб.

Скільки це коштуватиме місту?

Для впровадження електронного квитка місто залучатиме кредитні кошти. У травні минулого року міська влада почала переговори з Європейським банком реконструкції та розвитку про надання кредиту. Цьогоріч у березні Львів та ЄБРР підписали меморандум про готовність співпраці в кредитуванні.

До 15 липня експерти банку мають надати техніко-економічне обґрунтування для затвердження правлінням ЄБРР кредитування програми. «ЄБРР, підписавши меморандум в березні, по суті сказав, що ми готові дати вам гроші, якщо ви попросите, − зазначає активіст організації «За якісний транспорт» Ростислав Васюта. − Техніко-економічне обґрунтування треба не тільки банку, а й нам, щоб оголошувати конкурс на вибір консультанта проекту та щоб переконати депутатів, що потрібно на початку вересня проголосувати за взяття цього кредиту».

За словами керівника відділу впровадження електронного квитка «Львівавтодору» Сергія Журбенка, сума кредиту, який може надати ЄБРР, − 10 млн євро терміном на десять років під 5-10% з трирічним пільговим періодом, коли можна не виплачувати відсотки.

«Відсоток може бути від 5-ти до 10, все залежить від  кредитного рейтингу міста, − пояснює Сергій Журбенко. − Оскільки Львів має найкращий в Україні кредитний рейтинг, то ми сподіваємося, що це буде менше шести відсотків».

У «Львіватодорі» сподіваються впровадити е-квиток за 7-8 млн євро. Отримає місто гроші вже після визначення компанії, яка виграє тендер.

Переваги електронного квитка

По-перше, із впровадженням електронного квитка зміниться принцип оплати за послуги перевізників. Отож маршрутні оператори отримуватимуть оплату не за кількість перевезених пасажирів, а за проїжджені кілометри, тобто водіям не буде сенсу буквально набивати свій транспорт пасажирами, оскільки грошей він за це не отримає.

По-друге, перевізники, щоб більше заробляти на одному кілометрі, мають оновити транспорт, що поліпшити умови проїзду.

«Ми плануємо механізм стимулювання за те, що перевізники введуть нові транспортні засоби, наприклад, якщо залишився старий транспорт, то ми, умовно, платитимемо за кілометр 15 грн, а за новий транспорт − 20-22 грн», − зазначив Сергій Журбенко.

По-третє, це можливість пересідати з одного транспорту в інший, не переплачуючи. За словами активіста організації «За якісний транспорт» Ростислава Васюти, за 60-70 хв. – час, впродовж якого діятиме одноразовий квиток, цілком можливо доїхати з одного кінця Львова до іншого. «У нас найдовший маршрут без заторів їде трохи довше, ніж годину, а враховуючи, що він огинає півміста, пересадок у кінці маршруту на ньому не знадобиться , − зазначає Ростислав. − Більшість маршрутів у години пік до центру доїжджає за хвилин сорок, тож за відведені 60 хв. спокійно можна буде пересісти на інший транспорт. До того ж зміниться система оплати, і водіям невигідно буде чекати на зупинках, поки напхається якомога більше людей, бо він зіб’ється з графіка й не отримає повну суму за рейс, а лише відсотків 80 або й менше, залежно від того, на скільки відхилятиметься від графіка».

По-четверте, це виведе перевезення з тіні, бо ті, хто працюватиме легально, повинні мати валідатори для зчитування карток, які безкоштовно надаватиме міська влада.

І, по-п’яте, за рахунок усунення водія від продажу квитків поліпшиться безпека руху громадського транспорту.

Як перевізники ставлять до е-квитка?

За словами голови Львівського обласного відділення організації «Всеукраїнська асоціація перевізників» Івана Велійка, маршрутні оператори міста готові на співпрацю з міською владою у впровадженні електронного квитка.

«Перевізники підтримують введення електронного квитка, нам було би це набагато зручніше, ніж зараз, ми точно знали би, стільки заробимо, − зазначає Іван Велійка. − В усіх розвинених країнах давно вже так є. Ми були одними з ініціаторами впровадження електронного квитка. Але, мабуть, місцевій владі це не потрібно, весь час ведуться тільки розмови. Чи готові перевізники оновлювати транспорт, наразі ні, оскільки не мають таких прибутків, щоб придбати нові автобуси. Наприклад, «Богдан» може коштувати півтора мільйона гривень, його окупність на хороших маршрутах становитиме 16 років, на менше прибуткових значно більше. Потрібно, щоб міська влада враховувала інвестиційну складову».

За словами Сергія Журбенка, на перевізників доведеться покласти частину витрат із підготовчих робіт для встановлення обладнання у транспорті, яке передаватиметься на відповідальне зберігання. «Ми плануємо на етапі монтажу розподілити обов’язки: усі підготовчі роботи проведуть транспортні оператори за свої гроші. Це приблизно триста гривень на один транспортний засіб, для того, щоб його розібрати, закласти кабелі, зібрати, а потім «Львівавтодор» поставить обладнання».

Віталій Андронік