Лаз для ЛАЗу

     726  

Львівській обласній раді автобусний завод не потрібен?

Історія Львівського автобусного заводу, найімовірніше, добігає  кінця. Вже наприкінці березня у Дніп­родзержинську розпочнуть виробництво нових автобусів. «Ми розробили нову машину середнього класу й хочемо повернутися на ринок автобусів… Цю машину плануємо з нуля запустити у виробництво в Дніпродзержинську», — цитує УНІАН-економіка  власника підприємства Ігоря Чуркіна. 

У Львові залишиться тільки виробництво тролейбусів та туристичних автобусів. Однак чи надовго? Навряд чи, адже з економічної точки зору таке розпорошення невеликого за обсягом виробництва не є виправданим. Непрямим свідченням того, що Ігор Чуркін не пов’язує майбутнє свого підприємства зі Львовом, є ситуація з хокейним клубом «Леви», генеральним спонсором якого є ЛАЗ. Отож паралельно зі згортанням виробництва у Львові підприємство припинило фінансувати клуб. 

І, врешті, Ігор Чуркін на своїй сторінці у «Фейсбуку» вирішив відверто сказати все, що він думає про галичан. Мовляв: живуть галичани тільки за рахунок заробітчан, діти прогулюють зароблені батьками за кордоном гроші у кнайпах, а в перервах між пиятиками ходять на нацистські збіговиська. Ті ж, хто залишився у Галичині, продають одні одним китайські труси й торгують пивом. Про власну роль у доведенні регіону до такого стану Ігор Чуркін скромно промовчав. 

Отже, майбутня доля гіганта автомобілебудування, яким за радянських часів вважали ЛАЗ, туманна. Про людське око депутати міської та обласної рад за те, щоб у Львові зберегти виробництво автобусів. Однак як це зробити, розумної відповіді «Газета» не почула ні від кого. Нагадаємо: недавно колишні працівники підприємства звернулися до депутатів ЛМР, щоб ті ініціювали передання підприємства в державну власність. Приводом до цього, за словами одного з ініціаторів звернення Романа Пака, є численні порушення під час приватизації заводу, а також те, що новий власник не налагодив виробництво автобусів, навіть незважаючи на те, що ЛАЗ потрапив до державної програми виготовлення автобусів до Євро-2012. 

Нещодавно в інтерв’ю «Газеті» директор Інституту автобусо-тролейбусобудування Любомир Крайник розповів про ще один варіант відновлення виробництва автобусів у Львові: створення на базі одного з цехів ЛАЗу обласного комунального підприємства, яке могло б працювати з потужністю 500-600 машин на рік для потреб Західної України. Звісно, це не такі великі обсяги, якими колись пишався ЛАЗ, однак бодай мінімум, який забезпечить рентабельність виробництва. Як приклад успішності проекту пан Крайник подав німецький «Фольксваген», який теж є комунальним підприємством землі Нижня Саксонія. Однак чи вистачить у депутатів для цього політичної волі — наразі не відомо. 

Для «Газети»

Валерій П’ятак, заступник голови обласної ради

Львівська обласна рада зацікавлена, щоб виробництво автобусів збереглося на теренах Львівщини. Це є торговий бренд, робочі місця. Однак ми можемо діяти тільки в рамках чинного законодавства. Сьогодні це — приватна власність. Тому ФДМУ й компетентні органи повинні з’ясувати, як все-таки відбувалася приватизація підприємства, інакше націоналізацію чи створення комунальної власності розглядатимуть як незаконне втручання у бізнес. Щодо налагодження альтернативного виробництва, то ми готові максимально сприяти цьому, бо це — новий інвестор і нові надходження до бюджету. Однак обласна рада не може безпосередньо взяти у власність підприємство, для цього спочатку ФДМУ повинен повернути його в державну власність і передати нам — тоді візьмемося за цей інвестиційний проект. Це питання мусить врегулювати держава. Якщо буде проект реприватизації, то зможемо ініціювати передачу його в обласну комунальну власність. Іншим способом не можемо цього зробити.