GPS-дезорієнтація

     189  

Транспортні новації чиновників ударять по кишені львів’ян

До кінця року за львівським транспортом спостерігатимуть у реальному часі. На кожен автобус, трамвай та тролейбус прилаштують GPS-пристрій, завдяки якому диспетчер зможе бачити, де перебуває машина цієї миті. В управлінні транспорту та зв’язку міської ради пояснюють: це має допомогти навести лад з водіями, які не дотримуються графіку руху чи з’їжджають з маршруту.

Експерти ж кажуть: GPS панацеєю не стануть, а просто підтвердять нинішні транспортні проблеми Львова. Щобільше,  розраховуватися за новації, очевидно, доведеться львів’янам. 

Дорогі цятки на екрані

— Ми вже бачимо на екрані близько 400 транспортних засобів, обладнаних GPS, — розповідає Андрій Білоус, заступник начальника управління транспорту та зв’язку ЛМР. — Зараз закладаємо в систему комп’ютерні маршрути і графіки руху. Це доволі копітка робота. Але коли ми це зробимо, система сама контро­люватиме дотримання графіку руху, кількість виконаних рейсів тощо. Зараз можемо лише спостерігати за загальною картиною і знаємо, скільки транспорту реально виїхало на лінію. Зокрема, цікаво бачити, скільки транспортних засобів у вечірній час перебуває в центрі міста. Деякі машини ночують не на території підприємства, водії без причини довго стоять на місцях, далеких від маршруту. Вказуємо на це перевізникам. Сподіваємось, до кінця року система працюватиме на повну силу. Тоді треба буде лише натиснути кнопку й отримати звіт про минулу добу. 

Обладнати громадський транспорт технічним ноу-хау обіцяли ще влітку. Надворі вже листопад, а нові пристрої вмонтували лише в половині автобусів — самі перевізники не квапляться їх встановлювати. Найменше приладів, за словами посадовців, наразі облаштували на автобусах перевізника «Міра і К» — лише п’ять. На підприємстві пояснюють: не мусять цього робити. А надто, за словами Миколи Шкургана, директора ТзОВ «Міра і К», працівники управління намагалися нав’язати їм свою фірму, обладнання якої суттєво дорожче.

— У договорі є пункт «Забезпечувати обладнання транспортних засобів відповідними пристроями в умовах, визначених замовником системи контролю за рухом транспортних засобів». Мені не зрозуміло, чиїм коштом це треба робити і яку саме систему визначив замовник. Адже немає відповідного рішення виконкому чи ухвали сесії. Перевізників почали змушувати щось робити на основі незрозумілих норм, які, напевно, приснились Білоусові чи ще комусь. Це великі суми, і перевізник мусить зібрати їх. Управління транспорту провело дивний тендер і намагалось змусити всіх перевізників закупити GPS фірми з Кривого Рогу. Фактично це втручання в господарську діяльність підприємства. При цьому вартість пристроїв, які пропонували купити, — 2400 грн., встановлення — 250, а абонплата — 120 грн. Ми відмовились і знайшли натомість львівську фірму, яка встановлює ці пристрої по 1400 грн., за встановлення бере 150 грн., а за обслуговування — 90 грн. Але не можемо поставити все обладнання так швидко, як би це хотілось чиновникам, — пояснює Микола Шкурган.

Новий GPS для старого трамвая

Наступним кроком має бути залучення до єдиної системи електротранспорту. 

— На трамваях вже стоять 35 GPS. До кінця року весь електротранспорт буде обладнано цією технікою. Зараз дописують програмне забезпечення, аби розширити можливості. Нова система дозволить автоматизувати роботу диспетчерів, бухгалтерів тощо. GPS-навігатори допоможуть автоматично розраховувати шляхові листи, табелі робочого часу, нараховувати заробітну плату тощо, — розповів «Газеті» Андрій Білоус. 

За словами Арсена Куртяка, аналітика ЛКП «Львів­елетротранс», GPS для трамваїв та тролейбусів візьмуть в оренду з викупом. 

— Нам потрібно 100-105 GPS. Для підприємства складно знайти відразу кілька сотень гривень для такої покупки, нам набагато легше сплачувати по кілька десятків тисяч щомісяця. Зараз ми ведемо переговори про купівлю цих пристроїв, — розповів пан Куртяк, запевнивши, що до подорожчання проїзду в електротранспорті це не призведе. 

Панацея чи пастка?

Попри поспіх зі встановленням, сумніви в ефективності GPS-пристроїв, здається, виникають і в експертів, і навіть у працівників управління транспорту. За словами посадовців, знати про порушення вони будуть, а от важелів впливу на перевізників фактично не матимуть. Схожа ситуація є вже нині — працівники «гарячої лінії» передають скарги львів’ян в управління транспорту. Чиновники ж лише проводять з перевізниками «профілактичні бесіди». 

— Єдине, що ми можемо за законодавством — розірвати договір, якщо перевіз­ник виконає менш як 85% рейсів за місяць. Реальні ж важелі впливу має хіба що транспортна інспекція. Великі надії покладаємо на нову редакцію Закону «Про автомобільний транспорт», яка дасть більше повноважень органам місцевого самоврядування. Тоді зможемо фінансово карати перевізника. Адже фірми мають потужні юридичні відділи, і коли мова заходить про розірвання договору, справа точно піде до суду. Ніхто так просто на це не погодиться.  

На поганий рух автобусів сьогодні скаржаться 40% львів’ян, які телефонують на «гарячу лінію» міста, аби висловити невдоволення транспортом. За словами Віри Фрис, головного спеціаліста відділу «Гаряча лінія міста», за 10 місяців зафіксовано 4530 звернень із наріканнями на транспорт. 

— Найбільше звернень було в перші два місяці після запровадження нової схеми — у січні та лютому цього року. За минулий місяць ми отримали 352 звернення. В основному скаржаться на те, що важко добратись, що водії не дотримуються графіків та маршрутів. Таких звернень приблизно третина  загальної кількості. Найбільше на проблеми з добиранням скаржаться в години пік: люди довго чекають транспорту. 

Попри сподівання чиновників, що автобуси з GPS стануть панацеєю для Львова, експерти-транспортники налаштовані доволі скептично. За словами Віталія Мазура, доцента кафедри систем автоматизованого проектування НУ «Львівська політехніка», технічні новинки ніяк не вплинуть на корки у години пік, натомість спровокують подорожчання проїзду. 

— Це обман народу: сказати, що поставимо GPS, і все буде добре. GPS — не панацея, а лише засіб для отримання інформації, — переконаний Віталій Мазур. — Можемо повісити на стіну фото проблемних перехресть, і це буде саме та картинка, яку можна бачити протягом усього дня. А чи її бачитимуть на екрані, чи ні, нічого не змінить. Нам потрібні кардинальні і ґрунтовні рішення щодо зміни транспортних потоків і тільки тоді можна розвантажити дороги. Не можна побачити картинку на екрані і швидко придумати, як змінити ситуацію. Фахівці зазвичай місяцями думають над цим. Інше питання з вечірніми рейсами. Ця проблема виникла через масове запровадження великогабаритних автобусів, які споживають пального набагато більше, ніж малі, і суттєво дорожчі в обслуговуванні. Водії не хочуть виїжджати на вечірні рейси, бо вони економічно не вигідні. Треба мудро комбінувати великі та малі автобуси. 

Про чималу вартість обладнання та можливе підвищення тарифу говорять і перевізники.

— Встановлення GPS коштуватиме нашому підприємству 300 тисяч гривень, щомісячне обслуговування — 11 250 грн. Абонплата за GPS за рік усіх перевізників Львова сягне 600 тисяч гривень. Це стане додатковим чинником для перегляду тарифів на проїзд. Адже їх уже давно треба переглядати. Нині в них закладено вартість пального на рівні 6,2 грн. за літр. Натомість зараз гуртова ціна становить 10,22 грн. за літр. За нашими підрахунками, вартість проїзду в автобусах малого класу (типу «Богдан» і «Еталон») має бути три гривні, а у великогабаритних — п’ять, — каже пан Шкурган.

 

До теми

Громадський транспорт: чи можна зробити його економним та комфортним?
Держава вкладає у громадський транс­порт колосальні ресурси, а гроші витікають, як пісок крізь пальці. І це тоді, коли в усьому світі системи супутникового моніторингу дозволяють оптимізувати роботу автопарків, контро­лювати розклад руху тощо. 
Як пояснює представник компанії РНТ Руслан Федоренко, «АвтоТрекер», це — система контролю та моніторингу роботи різних видів транспорту й спецтехніки на базі технологій ГЛОНАСС/GPS. Диспетчер може перевірити місцерозташування автобуса, з якою швидкістю рухається, де й коли робить зупинки. У керівництва з’являється можливість отримувати реальні дані про пробіг транспортного засобу й витрати на ПММ, які фіксує система моніторингу. Як правило, ці дані відрізняються від тих, які пишуть водії у маршрутних листах. Із автотрекером з’явиться можливість контролювати транспорт у режимі реального часу та оперативно впливати на будь-які відхилення. Відповідно, підвищити якість послуг для населення. «АвтоТрекер» дозволить ефективніше займатися розробкою нових маршрутів і розкладу, змінювати організацію руху, поставити на облік і контро­лювати оплату проїзду, час роботи водіїв та кондукторів, а також виторг. Система також дозволяє полегшити роботу диспетчера й уникнути помилок в управлінні через людський фактор.