Революціонерка у світі моди,

     728  

або Гідна конкурентка Шанель – Ельза Скіапареллі

Чи не кожна людина, навіть далека від світу моди, знає такі відомі прізвища, як Шанель, Діор та інші. Однак, без сумніву, талановита й гідна визнання дизайнерка Ельза Скіапареллі й досі залишається відомою лише в певних творчих колах. Можливо, через надмірну революційність в одязі інформацію про неї не донесли до звичайних людей. Хоча в наш час її витвори могли б бути мегапопулярними серед світових зірок, які щораз шокують своїми новими вбраннями.

39 років тому вона відійшла до інших світів. Багато кому важко навіть вимовити це ім’я з першого разу. Проте ця людина заслуговує бути почутою іншими. Перші сукні-футляр, біжутерія, елегантні в’язані светри та запаморочливі капелюшки – все це створила вона, Ельза Скіапареллі.

Від спортивного одягу до революційних дизайнерських суконь

Ельза народилася в Римі 10 вересня 1890 року. У дитинстві була впевнена в тому, що вона негарна. Одного разу дівчинка навіть «посадила» на обличчі насіння квітів (запхнула його собі у вуха й ніс), очікуючи, що воно зійде – і тоді обличчя вкриється квітами і вона стане красунею.

Вона рано вийшла заміж, але шлюб був невдалим, і невдовзі Ельза залишилася одна в Парижі з маленькою донькою на руках.

Одного разу Ельза звернула увагу на светр друга, який гостював у неї. Виявилося, що такі светри в’яже вірменка, що мешкає неподалік. Саме вона стала першим партнером Ельзи Скіапареллі, вони спільно взялися за розробки перших моделей суконь і светрів.

Згодом Скіапареллі отримала велике замовлення на спортивний одяг від фірми Strauss, і саме завдяки його вона стала широко відомою й навіть змогла відкрити свій дім моди Скіапареллі під вивіскою «Для спорту».

Після спортивного одягу були вечірні сукні, власний бутик у багатому районі Парижа, біжутерія замість справжніх коштовностей, яка стала надзвичайно популярною у покупців, але викликала глузування колег-модельєрів.

Серед клієнтів Ельзи Скіапареллі були такі відомі особистості, як герцогиня Віндзорська, Марлен Дітріх, Жаклін Кеннеді та багато інших.

«Родзинками» стилю великої Скіап стали в’язані светри чорного кольору з візерунком у вигляді білого банта, довга чорна сукня-футляр із шовкової тканини в поєднанні з білим жакетом і шаликом, перекинутим через плече на спину, сукня із зображенням омара тощо.

Ельза Скіапареллі співпрацювала також із відомими художниками-сюрреалістами. Відомий витвір співпраці Ельзи та Сальвадора Далі – диван у формі губ і сумочка у вигляді телефонного апарата. Пабло Пікассо друкував на її тканинах свої рисунки, а вишивки для одягу малював Жан Кокто.

Новаторства дизайнера

Її неймовірні ідеї приголомшують і зараз, а тим паче шокували у 1920-1930-х роках Західну Європу й Америку. Саме завдяки Ельзі у крамницях можна було побачити готовий одяг стандартних розмірів, названий згодом терміном «прет-а-порте». Ельза першою почала давати назви своїм колекціям, як зараз роблять світові дизайнери (найбільш відомі назви – «Цирк», «Музика», «Астрологія», «Язичницька», «Зупинись, дивись і слухай»).

Ось що вона запровадила в одязі:

•          новий колір, який опісля назвали «шокуючий рожевий». У цьому кольорі почали випускати все – починаючи з одягу та взуття й закінчуючи губною помадою;

•          спідниця-штани – праобраз сучасних шортів;

•          сукня-футляр – невід’ємний атрибут сучасної жінки;

•          біжутерія (в той час, коли дизайнери використовували лише натуральні коштовності). Її намисто з таблеток аспірину шокувало світ;

•          візерунки: омари, імітація порваних шматків тканини, метелики, скелет риби, людські обличчя й силуети – все це було на її сукнях;

•          капелюшки: у вигляді шматка телятини, перевернутого жіночого черевичка на каблуку, пташиного гнізда, телескопа;

•          роздільний купальник тілесного кольору;

•          прозорі підбори;

•          замки-«блискавки» в одязі як елемент декору;

•          плечові накладки для візуально тоншої талії;

•          «газетний» принт на тканині.

Отож, як бачимо, історія приховує чимало імен, незаслужено забутих людьми. Ельза Скіапареллі, безперечно, заслуговує на те, щоб віддати їй належне і згадати про неї хоча б у день її смерті – 13 листопада. Така людина має бути знаною, адже багатьом речам у нашому житті ми повинні завдячувати їй.

Марта Бурдяк 

Сукні Е. Скіапареллі